בס”ד – החיזוק היומי – קצר ולעניין # 56
יש נושא לא פופולרי.
קוראים לו ‘ייסורים’. מעדיפים שלא לדבר עליו, וגם לא לחשוב עליו. וזה נכון. ובכל זאת…
***
הקניין העשרים-וחמשה מקנייני התורה – הוא ‘קבלת הייסורין’.
הדבר שאדם חושש ממנו ביותר הוא ‘ייסורים’. איך אומרים נהגי המוניות? ‘העיקר הבריאות’. טוב, כי זה הדבר היחיד שהם חוששים ממנו [נהג לא בריא, לא יכול לנהוג…]. אנשים אחרים יש להם רשימה ארוכה יותר של ‘העיקר’; בריאות, פרנסה, שלום בית, זיווגים, בנים זכרים, ונחת כמובן.
וממוצא דבר אתה למד, שאין אדם שלא מתמודד. אם המילה ‘ישועות’ – מצליחה להקפיץ אנשים, לגרום להם לשפוך דמים תרתי משמע, ולנדוד לכל פינה בגלובוס – כנראה שאנשים זקוקים לישועות, זקוקים מאד. אף אחד אינו אוהב להתייסר, ולמרות זאת אין מישהו שלא מתייסר, במעט או בהרבה.
קשה מאד לדבר על ‘קבלת ייסורים’. מי שמדבר על זה הוא לא פופולרי, ובוודאי לא יכול לעשות מזה קופה. הרבה יותר פופולרי ומבוקש – הוא מי שמדבר על ‘איך להתפטר מהם’. ואם הוא רק מוכן להבטיח, גם אם לא לקיים – הוא כבר יכול להיות מיליונר. ללמדך, עד כמה הייסורים ‘שנואים’. [אולי לכן, הקניין הזה הוא בדיוק ‘באמצע’ הקניינים, כדי להסתיר אותו ככל האפשר…]
***
ובכל זאת, אם הייסורים הם מוצר שכל כך מצוי, כנראה שיש להם תפקיד. ואם נדע מה תפקידם – אולי נסכים ‘לקבל’ אותם, גם אם לא ‘להזמין’ אותם [כמו שהיו צדיקים שעשו].
עיקר הקושי של הייסורים – הוא ייסורי הנפש. אדם מצדו, מוכן להתייסר, והרבה – עבור המטרות שהציב לעצמו. לקום בבוקר – זה ייסורים. לאכול – זה מאמץ עילאי. להתנקות – גם כן. ללכת ממקום למקום – גם דורש מאמץ. וזה רק ההתחלה. החיים שלנו מלאים במאמץ, ויתורים, והתייסרות – אלא שאת רובם אנחנו לא מרגישים, כי אנחנו מעוניינים בכך.
נמצא אם כן, שייסורים ש’אנו’ בוחרים בהם, אינם מפריעים לנו, אלא רק ייסורים שהגיעו אלינו ללא בחירה. וזה אומר, שהקושי אינם עצם הייסורים, אלא התחושה שהם נותנים – הרגשה של דחיה, של דינים, של ריחוק. כביכול אתה לא אהוב. אחרת, למה מייסרים אותך. משכך, אילו נבין שיש להם מסר אחר – אולי לא נרגיש כך.
***
המטרה של הייסורים – הם לעשות אותך ‘גדול’.
כל קשר בנוי משתי צדדים. ומשכך, בהכרח לתת לכל צד את הזמן וההזדמנות לבנות את החלק שלו בסיפור. אם צד ‘המשפיע’ כל הזמן מאיר פנים ומשפיע כל טוב. נמצא שצד ‘המקבל’ נשאר קטן ומסכן, ואין לו כלום ‘לתרום’ עבור הקשר. וממילא, גם הקשר אינו קשר.
בכדי לעשות את המקבל ‘גדול’ – מוכרח צד המשפיע מידי פעם כביכול ‘להסתיר’ את פניו, ולמנוע את השפעתו. ואז, נוצרת הזדמנות עבור המקבל לגדול, ולתרום את חלקו. אילו לא יתבלבל מכך, ולא יברח – אלא יסתכל בחזרה לצד המשפיע ויאמר לו: אני בטוח שאתה כאן, אלא שאתה מתחבא ממני. וזה ‘לא יעזור לך’ אני ימשיך להסתכל עליך – אופה, נהיית גדול. וכעת זה קשר אמיתי.
כשנותנים לתינוק להתחיל ללכת, ‘עוזבים’ אותו, ונותנים לו ליפול ולהתייסר. אבל לא רק שהוא לא נפגע מכך – אלא מסתכל במבט מלא חיוך לעבר הוריו, ובפרצוף של גיבור הוא קם שוב ומנסה, עד שהוא מצליח, לקול מחיאות כפיים. זה המשל, והנמשל מובן.
אם אתה רק ‘מקבל חסדים’ – אתה מסכן וקטן. אם אתה יודע גם ‘לקבל ייסורים’ – אתה גדול וחזק. ואל תדאג – אם ‘תקבל’ אותם ולא ‘תילחם’ בהם, הם ילכו מהר יותר, ללא עקבות וללא טראומות.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!